Omvormer vervangen door acculader

• Wally

Ik heb de volgende vraag,

mijn caravan staat vast op een plek in het buitenland. Nu is mijn omvormer defect geraakt.

Nu wil ik een acculader plaatsen ipv een nieuwe omvormer daar mijn caravan toch niet wordt verplaatst. Hoeveel ampere moet de acculader zijn om de volgende zaken goed te laten werken?

6x halogeenlampjes, 4x 12volt autolampjes & 1x toiletpompje.

Hopend op een snel en duidelijk antwoord.

W.Haan

• hans

hoi wally,

pas op met 'n accu-lader.

deze geeft meer spanning dan 12 volt en is niet gestabiliseerd.

bovendien is de spanning van 'n lader gelijkspanning..dus…+ en -.

'n omvormer is wel gestabiliseerd en heeft 'n constante spanning van 12 volt.

je kunt nog beter 'n gestabiliseerde voeding kopen,dat moet zowieso voor het pompje.

die lampjes kunnen wel op wissel spanning van 12 volt.en de stroom…..kijk naar wattage van de lampjes samen en deel dat door 12 dan weet je hoeveel amperes je nodig hebt……succes

hans

• wally

Bedankt voor de reactie!! Heb je wellicht enig idee waar ik een gestabiliseerde voeding kan kopen en wat ongeveer de kosten zijn. Kunnen de lampjes dan ook op deze gestabiliseerde voeding?

• hans

geef me de wattage van 1 lampje maar

• wally

De wattage van de lampjes weet ik nu niet. Zoals ik al heb aangegeven staat mijn caravan (Eriba Nova) nu in het buitenland. Het zijn standaard halogeen spotjes welke hier vanuit de fabriek zijn ingezet. Ik heb als noodoplossing dit voorjaar ter plaatse een trafo gekocht en daar werken de lampjes wel op. Alleen knipperen ze en schakelen ze niet helemaal juist. De pomp doet het niet maar ik denk als ik je eerdere antwoord juist begrepen heb dat dat te maken heeft met het feit dat ik geen gestabiliseerde voeding heb.

Weet je toevallig waar ik zo'n gestabiliseerde voeding kan kopen en wat ongeveer de kosten zijn.

Ik wil dus 6x 12 volt halogeenlampjes, 4x 12 volt autolampje voor verlichting in badruimte en de waterpomp weer naar behoren laten werken.

• hans

okey wally,

6 keer hallogeen en 4 keer autolampje.

die hallogeentjes zijn waarschijnlijk 15 watt per stuk,en die autolampjes 10 watt.

dus 6 keer 15 en 4keer 10 =135 watt.

deel 135 door 12=ongeveer 12 ampere.

dan pompje nog nou ongeveer 1 ampere.

dus samen =13 ampere.

neem voor de zekerheid 15 ampere voeding.

elke electronica zaak heeft die voedingen,maar op marktplaats staan er nu ook veel te koop.

de vraag is;waarom verkoopt iemand zo'n ding?

dus de keus aan jou.

voeding of van 12 volt bij 15 ampere.

groetjes hans

• wally

Bedankt Hans voor je duidelijke antwoord. Ik ga wel naar de speciaalzaal voor een nieuwe voeding want electronica via marktplaats kopen via marktplaats vind ik inderdaad een beetje link. Ik begrijp gezien het feit dat je deze pagina bezoekt dat je ook een caravanner bent. Bij deze wens ik jou (natuurlijk ook alle andere lezers) alvast een heel prettige en veilige vakantie!!